
Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 33 

 

 

Case Study 2 

 

Reporting on immigrant communities – Sudanese immigrants 
in two regional centres 

 
 

Introduction 

News coverage of events outside Australia’s capital cities often reflects different 
values and attitudes. This is sometimes the case with regard to immigrant 
communities, particularly when many members of those communities have recently 
arrived in Australia. Only in the past five years or so have significant numbers of 
Sudanese people arrived here and, indeed, they are one of the few groups classified as 
“new and emerging” by the Department of Immigration and Multicultural Affairs. 
Many Sudanese people have moved away from the capital cities to settle in such 
provincial centres as Newcastle, NSW, and Toowoomba, Queensland.  

Located in the Hunter Valley, 160km north of Sydney, Newcastle is Australia’s 
largest provincial city, with a population of about 500,000. The major local 
newspaper is The Herald (formerly The Newcastle Herald), which has an ABC 
audited circulation of 55,000+ (Monday to Friday) and 85,000+ on Saturdays.  
Toowoomba, 132km west of Brisbane in south-east Queensland, has a population of 
113,687 (2003 ABS estimate) and is Australia’s second-largest inland city. The local 
newspaper, The Toowomba Chronicle, is published six days a week, and has an 
audited circulation of 24,100 Monday to Friday and 32,700 on Saturdays.   

Newspaper coverage of three incidents involving members of the Sudanese 
community in each city was examined. All of the papers examined published material 
which was sympathetic to the Sudanese communities and portrayed local Sudanese 
individuals in a positive light. Predictably, the local papers were more likely than their 
metropolitan counterparts to describe their own communities as culturally and racially 
harmonious. However, the analysis indicated that the language used in some of the 
reports in the Toowoomba newspaper was more blunt than similar reports elsewhere. 
An example of this was provided by the Chronicle’s decision to quote directly some 
of the offensive language expressed in material published by racist groups.  

Attempting to determine the reasons for this was beyond the scope of this project. 
However, it is possible to speculate that part of the explanation lies in the different 
demographics of the two cities. Newcastle has a more racially and culturally diverse 
population than Toowoomba, and it may be that newspaper editors and journalists in 
that city are more likely to favour caution in reporting such views directly because of 
a fear of offending – and thus possibly losing – readers. It could also be the case that, 
as Newcastle is a relatively short drive away from Australia’s most multicultural city 
– Sydney – it is more likely to be influenced by “big city” values than Toowoomba. 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 34 

Being more geographically isolated than Newcastle, Toowoomba’s citizens may tend 
to be less influenced by liberal attitudes to minorities.  

The analysis conducted for this case study raises a question which is central to 
journalism practice – how to report views which are likely to be considered offensive 
to many readers without losing those readers in the future, and without giving those 
views further airing. While directly quoting such views can be defended by journalists 
as a means of “telling it like it is”, such quoting not only further publicises those 
views but can also give an impression that both the journalist and the publication 
tacitly sympathise with the views being expressed.   

The final issue raised by this case study is media use of the term “community”. It is 
understandable that, for practical reasons such as the pressures of time and space and 
to avoid confusing readers, journalists need to employ relatively simple terms in 
relatively straightforward ways. However, the notion of “community” is far more 
complex than indicated in any of the reports examined here. Any group of more than a 
few people will invariably consist of a number of “communities”, yet the Sudanese 
population in each city is consistently described simply as “the Sudanese 
community”. 

 

 

Toowoomba – critical incidents 

 
1. Letterbox campaign – July 2005  

2. Identification of letterbox campaign instigator – August 2005 

3. Deaths of Sudanese community members – November 2005  

 

1. Letterbox campaign (reporting period July 12-26, 2005) 
 
During this period, nine articles were published by two news outlets. The Toowoomba 
Chronicle published six articles, including one editorial. Four reports, and the 
editorial, directly addressed the letterbox campaign by the White Pride Coalition. This 
campaign was reported by The Australian in three articles. Shortly after the reporting 
period, follow-up reports were published in the Chronicle and the Brisbane Sunday 
Mail.   

The first report on the letterbox campaign was published in The Toowoomba 
Chronicle on July 12, 2005. This article, entitled “Racial hatred, direct to you”, 
reported that “extreme right-wing racist propaganda” was being circulated in the city. 
It published a picture of a White Pride Coalition Australia (WPCA) pamphlet being 
circulated, and included a quote outlining the group’s aims, taken from its website. 
The opposing view was represented by Mark Copland, from the Social Justice 
Commission (SCJ) of the Catholic Diocese, who asserted that “the sentiments of this 
lunatic fringe have little sway with the broader Toowoomba community”. Dan 
Toombs, a lawyer and SJC member, stated that the material being distributed 
contravened the Commonwealth Racial Discrimination Act, and the article implied 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 35 

that the SJC was considering legal action. Mr Copland reported that in 2004 an 
African refugee family had been the target of a “strategic” letterbox campaign, and 
had moved out of their home, fearing for their safety. There was no specific mention 
of the Sudanese community in Toowoomba.  

The July 12 editorial addressed the WPCA campaign, but made no mention of the 
Sudanese community or any refugee communities in Toowoomba. The editorial 
focused on the importance of countering “these repugnant views” by “embracing the 
positives of tolerance and multiculturalism”. It referred to the success of 
Rockhampton’s multicultural fair, and called for “a greater celebration of 
multiculturalism” in Toowoomba. It was a measured piece that was relatively mild in 
its condemnation of the WPCA campaign, focusing instead on fostering positive 
attitudes within the community.  

On July 14, the Chronicle published a page 1 article entitled “Net closes on racists”, 
which reported on the search for identifying information about the people behind the 
WPCA campaign. This report focused on the activity of the Sydney-based campaign 
group Fight Dem Back!, describing its online surveillance of neo-Nazi and white 
supremacist groups and extensively quoting campaign co-ordinator Mat Henderson-
Hau. He revealed that the group had traced the WPCA campaign to a resident of 
Crow’s Nest, a township about 45km north-east of Toowoomba. The article also 
included one paragraph outlining the reactions of SCJ members Copland and Toombs, 
and the possibility of legal action. There was no mention of who was being targeted 
by the WPCA campaign, nor of the Sudanese, African or refugee communities in 
Toowoomba.  

The following day, July 15, the Chronicle reported that Mr Copland had lodged a 
complaint with the Human Rights and Equal Opportunity Commission (HREOC) 
about the campaign material distributed by the WPCA. Mr Copland reiterated that the 
campaign did not represent the majority views of Toowoomba residents, stating that 
“we’re proud we’ve got diversity and we support it”. The article also reported that 
Fight Dem Back! had found that the man believed to be behind the WPCA campaign 
was planning a meeting in Crow’s Nest the next day. Local police had no knowledge 
of the meeting, but asked for information from the public. The president of the Crow’s 
Nest RSL, which was reported to have some link with the WPCA campaigner, 
asserted that “there is no room in our organisation for that type of rot”. The previously 
reported views of Dan Toombs, Mark Copland and Mat Henderson-Hau were 
paraphrased. There was no mention of any community being targeted by the 
campaign.  

The last article directly addressing the WPCA campaign was published on July 16. It 
reported that Crow’s Nest police had not received any call about a planned WPCA 
meeting in the area, and provided a summary of the Chronicle’s reports over the 
previous week. The only new information included was that the Executive Council of 
Australian Jewry had been informed about the anti-Semitic nature of the WPCA 
material, and was “examining its options”. It quoted Mr Copland and paraphrased Mr 
Henderson-Hau. The article also quoted the WPCA campaign material, but no 
mention was made of who was being targeted by the campaign.  

The final Chronicle article in the reporting period, published on July 18, was a 
positive piece about a multicultural lawn bowls event in Toowoomba. The article 
opened with a reference to “… troubling rumours of white supremacists at work in the 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 36 

community…” It reported that Aboriginal elder Jim Hagen had organised the event to 
bring together people from diverse cultural backgrounds. Mr Hagen was quoted at 
length, opining that: “Toowoomba has its social justice problems but we have to 
accept that our population is multicultural.” A Singaporean student from the 
University of Southern Queensland was interviewed and quoted, as was a visiting 
Turkish academic. A young Sudanese man was also interviewed, but his contribution 
was paraphrased. The article mentioned that many of the people taking part in the 
lawn bowls event were from Toowoomba’s Aboriginal and Sudanese communities. 
The photograph included with the article showed an elderly white man demonstrating 
the game to a group of young African men.  

On July 23, two page 6 articles in the Weekend Australian reported on the WPCA 
campaign in Toowoomba. The first article, entitled “Refugees from Africa focus of 
hate campaign”, reported that the WPCA had established a “cell” in Toowoomba. It 
noted that a substantial number of Sudanese refugees had been settled in the city and 
reported that one family had been forced from their home, while others had been 
assaulted with rotten food and subjected to regular verbal abuse. Mark Copland and 
Sudanese community leader Angelo Geng both described harassment and assault of 
refugees in Toowoomba, while Mat Henderson-Hau was reported as saying the racist 
campaign had also targeted African refugees in western Sydney. Mr Geng said the 
“Toowoomba community was overwhelmingly supportive” and the negative 
experiences were generated by a minority. The SCJ complaint to HREOC was 
mentioned, and it was noted that the WPCA could not be contacted for comment. The 
article also reported on the controversial views of Macquarie University law professor 
Andrew Fraser, which were paraphrased in the article. Professor Fraser was quoted, 
alongside Patriotic Youth League (PYL) spokesman Luke Connor. The article 
included a short paragraph outlining the number of African and Sudanese refugees 
being resettled in Australia, and briefly described the conflict which is displacing the 
Sudanese population.  

The second Australian article was a humanising piece presenting the story of one 
Sudanese man living in Toowoomba. Daniel Abot related the story of his flight from 
southern Sudan and the experiences of his family in refugee camps in Ethiopia and 
Kenya. He said most of Toowoomba’s residents were welcoming and the harassment 
was nothing “when you [have] lived like we have”.  The director of Anglicare 
Toowoomba, Daniel’s employer, discussed the difficulties refugees face finding work, 
stating that it “is especially hard in a town like this”. (A similar humanising piece was 
published in Brisbane’s Courier-Mail on July 27. This article reported on a job-
training scheme targeting refugees and presented the story of a young Sudanese man 
living and working in Toowoomba. It made no reference to the WPCA campaign.) 

The third Australian article was published on July 23. It extensively quoted WPCA 
spokesman Terry Davis as he revealed the group’s intention to extend its campaign to 
other parts of the country. Toowoomba’s mayor, Di Thorley, was quoted refuting 
WPCA assertions that African refugees posed a crime risk in their new communities, 
and assuring Sudanese refugees that “they are welcome in our city”. The complaint 
lodged with HREOC was mentioned, as was the furore over the comments by Andrew 
Fraser.  



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 37 

 

White Pride Coalition Australia  

The Toowoomba Chronicle published direct quotes from WPCA material in two 
reports, on July 12 and 16. The first article quoted the group’s website, stating that its 
aim is to “… combat the lies and bring down the Jewish/Zionist Government … and 
restore Whites to the positions of power that they are rightfully entitled to”. It also 
published a picture from WPCA material of a blonde white woman framed by the 
words: “The World’s most beautiful endangered species! White People.” This 
pamphlet was also described in the July 16 article. Two of the three articles published 
by The Australian included quotes from WPCA material. The first article quoted the 
pamphlet describing “white women as the ‘world’s most endangered species’”. This 
report also quoted a PYL spokesman stating that “the fact is that the Africans have a 
culture of tribalism and violence that we don’t want”. The second article published 
numerous quotes from the WPCA spokesman, including his assertion that “when you 
get crime in these areas, you know it’s going to be the blacks”. He reported being 
pleased that “our Queensland branch has been rather active”, but denied members’ 
involvement in physical attacks on refugees. He explained that frustration was behind 
these attacks, stating: “We’ll be seeing a lot more of this. It’s frustrating when your 
television is stolen or your daughter is raped.”  

 

Toowoomba community  

Only two articles, both published by The Australian on July 23, presented views from 
members of the Sudanese community in Toowoomba. Both men interviewed stated 
that the WPCA campaign had been perpetrated by a minority and that most of 
Toowoomba’s residents had been helpful and supportive toward the Sudanese 
community. Only one article in The Toowoomba Chronicle, published on July 18, 
specifically referred to Toowoomba’s Sudanese community, in the story about the 
multicultural lawn bowls event. This was the only Chronicle article to present the 
voice of a Sudanese resident, but it focused only on his lawn bowls experience. This 
piece also referred to Toowoomba’s Aboriginal community and international staff and 
students at Toowoomba’s USQ campus. None of the four articles reporting on the 
WPCA campaign referred directly to the Sudanese community, and only the first 
report mentioned the African refugee community in Toowoomba. Assurances that 
Toowoomba is supportive of a culturally diverse community were given in three of 
the six articles published by the Chronicle, and all three articles published by The 
Australian.  

 

Descriptive language 

The four Chronicle articles that covered the WPCA campaign used the terms 
“racists”, “race hate” or “racial hatred” in their descriptive content. All of the articles 
included racism references in the headlines. The initial report described the WPCA 
material as “extreme right-wing racist propaganda”, and the remaining articles 
referred to the group as “white supremacists”. Three of the articles referred to possible 
breaches of racial vilification laws, while the multicultural lawn bowls piece referred 
to “troubling rumours of white supremacists”. The editorial did not directly focus on 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 38 

racism, instead referring to the “repugnant views” of the WPCA. It focused on 
positive descriptions of multiculturalism and racial diversity.   

The Australian referred to “racism” or “race hate” in two of its headlines. The first 
headline mentioned a “hate campaign” against African refugees. The WPCA was 
described as “right-wing extremists” and “neo-Nazis”. The group’s actions were 
described as a “race-hate campaign” and “anti-refugee hate campaign”. The first 
article linked the White Pride Coalition and the Patriotic Youth League, which was 
responsible for a similar campaign in Newcastle in January 2005, but did not refer to 
the Newcastle incident.  

 

Follow-up 

Three articles were published between July 31 and August 2, providing information 
on further developments. Two news outlets published reports on a meeting that took 
place on July 30 between the Federal Multicultural Affairs Minister and the Sudanese 
community in Toowoomba. The Brisbane Sunday Mail reported on July 31 that “the 
minister made a lightning visit … in a bid to defuse simmering racial tension”. In its 
only coverage of this issue, the paper published quotes from members of the Sudanese 
community and from the online messages of the Crow’s Nest man purportedly behind 
the WPCA campaign.  

An August 1 report in the Chronicle was the paper’s first article to present the voice 
of Toowoomba’s Sudanese community regarding the WPCA campaign. Community 
leader Albino Chol Thiik assured the Minister that the Sudanese community had been 
welcomed in Toowoomba and “we feel at home”. The positive attitudes of the 
Sudanese residents towards Toowoomba were emphasised and the Minister praised 
the city for its refugee program. The second article, published on August 2, reported 
that the Mayor of Crow’s Nest Shire had defended the town on national radio, 
denying “redneck” allegations made by a resident who linked the WPCA campaign 
with homophobic behaviour displayed by locals.  

 

 

2. Identification of letterbox campaign instigator (reporting period 
August 22-25, 2005) 

On August 22, 2005, The Australian reported that the Crow’s Nest man behind the 
July WCPA campaign in Toowoomba had been identified as Jim Perrin, and that 
police were tracking his activities. The article quoted extensively from Mr Perrin’s 
online messages, and reported that residents believed his views were common 
knowledge around the town. The curator of the Military Museum where Mr Perrin 
volunteers opined that support for white supremacist groups was widespread in 
Toowoomba. Darren Abbott is quoted asserting that “…they are not extremists, 
they’re patriots standing up for their country. They say what the majority of 
Australians think”. The article paraphrased Sudanese community leader Angelo Geng, 
again stating that the majority of Toowoomba’s residents were sympathetic and 
supportive. A brief follow-up report was published in The Australian on August 23. 
This item stated that the Defence Department had rejected calls from Toowoomba’s 
Aboriginal community to stand down Mr Abbott, curator of the Military Museum, 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 39 

following his comments describing WPCA members as “patriots”. The Toowoomba 
Chronicle published an article on August 24 reporting that Mr Abbot had denied his 
statements were racist. He contended that his comments were taken out of context and 
the report misrepresented his views. Mr Abbot denied knowing that Mr Perrin held 
racist views when he referred to him as a “good bloke” while speaking of his former 
membership of the museum committee. The article made only a passing reference to 
the accusations against Jim Perrin and did not refer directly to the WPCA campaign.  

The Toowoomba Chronicle reported on August 23 that racist graffiti had been painted 
in a local park overnight. The article included photographs of the graffiti and quoted 
one piece which read “all niggers deserve to die”. Local residents were quoted 
expressing their outrage about the graffiti, some focusing on the message and others 
on the vandalism. The article made no reference to the WPCA campaign or the 
reactions of African or Aboriginal residents. The final Chronicle article was a short 
piece reporting that the Sudanese Community Association had found a permanent 
location on the local TAFE campus after searching for a year. Community leader 
Albino Thook1 is quoted describing plans for the new meeting place.  

 

Follow-up 

On October 19, the Chronicle published a report that racist material had been 
distributed to a street to which a Sudanese family had recently moved. The article 
quoted Sudanese community leader Angelo Geng refuting perceptions that refugees 
lived on hand-outs which were spent at the pub or on holidays. Mark Copland from 
the Social Justice Commission was paraphrased asserting that refugees received very 
little government or community assistance, relying on relatives and church groups to 
provide them with basic necessities on arrival in the community. The report included 
a brief overview of the racist campaign, including the graffiti incident and a March 
2004 incident in which a Sudanese family was targeted.  

 

 

3. Deaths of Sudanese community members (reporting period November 
23-December 5, 2005) 

The deaths of two Sudanese community members in a house fire were extensively 
reported by The Toowoomba Chronicle and the Brisbane Courier-Mail.  The story 
was broken in an AAP news report on November 23. The report noted that the bodies 
had not been identified but were believed to be those of a Sudanese woman and her 
teenage daughter. The woman’s 21-year-old son had been taken to hospital in a 
serious condition. Police were treating the fire as suspicious until investigations 
demonstrated otherwise. A second report was published on November 24, identifying 
the victims as Rita Sula and her daughter Connie. The report noted that son Jerry Sula 
was still being treated in hospital and had been interviewed by police. Police released 
a statement that the deaths appeared to be a murder-suicide and that there was no 
                                                 
1 Previously identified by the Toowoomba Chronicle as Albino Chol Thiik, in the August 1 article 
“‘We like it here’. New Federal Minister listens as Sudanese scuttle allegations of racist community in 
Toowoomba”. 
 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 40 

evidence to back up speculations that the fire was racially motivated. Police also 
stated that there was no intention to bring criminal proceedings over the incident. The 
report stated that the family were the first Sudanese refugees to move to Toowoomba. 
The Northern Territory News also published a brief article on November 25, based on 
the information published in the AAP report.  

Three articles were published in the Courier-Mail between November 24 and 26. The 
first article reported that the deaths were being treated by police as possible murders, 
under the headline “Hearts choked in grief as hero dies in blaze”. The article referred 
to Rita Sula’s position as a matriarch in Toowoomba’s African community and her 
role in helping other refugees settle into the community. It noted that the Sula family 
were the first African refugees in the city and had sponsored other family members 
who also settled in Toowoomba. Connie Sula’s school principal described her as a 
“beautiful, bubbly, cheerful” young woman with many friends, whose classmates 
were in shock over her death. The second article, published on November 25, revealed 
that police believed the deaths were the result of murder-suicide, and refuted claims 
the incident was racially motivated. The report included information on the family’s 
history, and their life in Toowoomba since their arrival in 1991. It also revealed that a 
suicide note had been found at the scene. The final article reported that Rita Sula, now 
believed to have killed herself and her daughter, may have been suffering from mental 
illness brought on by the trauma of her past experiences. Her estranged husband, 
Charles Sula, revealed that no one in the family had received counselling since their 
arrival in Toowoomba and said he believed Mrs Sula had not been able to resolve the 
trauma. It was reported that Rita Sula had been raised in Uganda by her aunt after her 
older sister’s death, and had fled to Sudan as a teenager after war broke out, and then 
on to refugee camps in Kenya.   

The Toowoomba Chronicle published six articles covering the incident, between 
November 24 and December 5. The first article, published on November 24, noted 
that the fire was being treated as suspicious and that the son’s injuries appeared to be 
the result of an assault. The victims were identified as Rita, Connie and Jerry Sula, 
and an old photo of the family, including Charles Sula, was published with the report. 
The article also noted that the family were the first Sudanese refugees to move to 
Toowoomba. It stated that Charles was being supported by members of the Sudanese 
community. A second article was published the same day, describing the family’s 
tragic past and noting that Rita and Charles had been married in a Christian ceremony 
after their arrival in Australia. It also revealed that the couple had been separated for 
five years.  

On November 25, the Chronicle reported that police suspected murder-suicide was 
the cause of death but did not intend to bring criminal proceedings. The article 
revealed that a suicide note had been found, but that the author had not been 
confirmed. This report also noted that Charles and Rita had been separated for several 
years. The third article, published on November 26, focused on the reaction of 
Toowoomba’s Sudanese community. One community member is quoted as saying: 
“We are shocked. We never heard of the Sudanese doing this in our country.” The 
article quotes a police officer as stating that Jerry Sula’s wounds were “quite violent”, 
and the headline describes the murder as “brutal”. An interview with Charles Sula was 
published on December 1, in which he revealed his confusion over his estranged 
wife’s actions. He spoke of the expressions of sympathy from Toowoomba’s 
community, both Sudanese and Australian, saying: “It has shown me that when we 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 41 

came here, we were not foreigners after all.” The final article was published on 
December 5, describing the funeral service for Rita and Connie Sula, including the 
eulogies delivered by family members and friends.  

 

 

 

Newcastle – critical incidents 

1. Brawl – Islington Baptist Church – December 11, 2004  

2. Anti- rally & respondent pro- gatherings – January 22, 2005  

3. Brawl – Islington Park – October 30, 2005 

 
 
1. Brawl – Islington Baptist Church (reporting period December 4-18, 

2004)  

During this period, only three articles referring to the Sudanese community were 
published in the Newcastle Herald. The first was a short article on December 14 that 
reported on a brawl between members of the Sudanese community at an Islington 
church on December 11. The article reported that the incident occurred during 
elections for a leader and board members for a new community group and that 
mediators had been asked to conduct a meeting between the opposing groups. Simon 
Parbek, who made numerous statements on behalf of the Sudanese community 
following the January 2005 critical incident, was reported as saying the altercation 
was based on personal issues.  

The second article was an opinion piece published in the weekend magazine section 
of the newspaper on December 18. It related the story of one Sudanese refugee 
woman and some of the difficulties her family had experienced in adapting to life in 
Australia. The third article, also published on December 18, was a short piece 
describing a Christmas concert being held to raise funds for the Sudanese community.  

These articles made no mention of any tensions or problems with the Sudanese 
refugees within the wider Newcastle community. The second and third articles made 
references to the contributions and support offered by Novocastrians to the Sudanese 
community, and implied that the refugees were a welcome addition to the city. The 
first article constructed the incident as an internal community issue and noted that 
although police had been called to the scene, no charges had been laid. This critical 
incident was later referred to in some of the reports on the January 2005 critical 
incident.  

 

 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 42 

2. Anti- rally & respondent pro- gatherings  (reporting period January 15-
29, 2005)  

Articles 
♦ 34 articles from January 19-29, 2005 (source: Newsbank, December 12, 2005)   

• 25 articles in Newcastle Herald 
• 4 AAP Newswire stories  
• 3 articles in Sydney’s Daily Telegraph 
• 1 article in Sydney’s Sun Herald 
• 1 article in Townsville Bulletin 

 

Descriptive language 

The Newcastle Herald generally avoided terms such as “racist” and “race hate” to 
describe the activities of the Concerned Citizens Collective (CCC) and the Patriotic 
Youth League (PYL). The articles instead referred to “anti-immigration” activists, 
groups or activities targeting the Sudanese community within Newcastle.  

The article that broke the story (January 19, “Group link to racist leaflet drop”) was 
the only one to use the term “race hate campaign” and make references to “racist” 
activities in the descriptive content of the article. It also referred to the CCC as a 
“right-wing political group”. The remaining articles (January 20-29) used the term 
“anti-immigration” to refer to the CCC and its activities. Where these articles used the 
terms “racist” and “race hate”, it was only to quote or paraphrase statements made by 
those opposing and condemning the CCC’s activities, including government 
ministers. One article referred to “anti-Sudanese sentiment” (January 20, “Police 
alarm over meeting …”). One opinion piece referred to “hatred” and “hate-mongers”, 
but made only implicit reference to the CCC (January 21, “The gift of refuge”). 
Another opinion piece referred to the “minority … opposed to multiculturalism” as a 
“bunch of tossers” (January 25, “Concerned citizens cause concern among citizens”).  

The activities of those opposing the CCC campaign were generally referred to as 
“pro-Sudanese” and “anti-racism”. One article referred to “left-wing activists and 
supporters” to describe a contingent of the opposing group (January 24, “Support vow 
for Sudanese”).  

The remaining sources (AAP Newswire, Daily Telegraph and Townsville Bulletin) 
used the terms “racist”, “race hate” and “right-wing” to describe the Concerned 
Citizens’ Collective and its activities. The Herald Sun used the term “anti-
immigration”.  

 

Image of Newcastle Sudanese community  

The Newcastle Herald built a sympathetic picture of the Sudanese community over 
the reported period. By referring to the CCC’s targeting of the Sudanese community 
as a “racist” campaign in the breaking story, the community was immediately 
established as victims deserving of sympathy. By making reference to previous 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 43 

activities by the CCC, the racist and incendiary nature of the group and the affiliated 
Patriotic Youth League were firmly established from the outset.  

The second article referred to allegations levelled at the Sudanese community by the 
CCC, which were refuted by police. In further articles the police repeatedly refuted 
allegations of gang activity among Sudanese youth made by the CCC, with the 
implication such allegations were an overreaction to teenage rebellion.  

By January 21, some articles had begun describing the experiences of the Sudanese 
refugees and the conflict which had displaced them. In one article – the first of a 
series in which the voices of Sudanese refugees were presented – a refugee described 
his life before and after his arrival in Newcastle. A January 22 article provided the 
first statement by Simon Parbek, whose opinion was repeatedly sought by the media 
as spokesperson for the Sudanese community. By this point, community leaders were 
speaking out in support of the Sudanese community, and the director of the Migrant 
Resource Centre (MRC) was making statements about the successful integration of 
the refugees into the community and the acceptance shown by the Newcastle 
community generally. On January 22, statements by NSW and federal ministers 
condemning the CCC campaign were reported.  

Following successful pro-refugee events on January 22, and the minimal support 
garnered by the anti- protest, the depiction of the Sudanese community became even 
more sympathetic, and the community of Newcastle was repeatedly lauded for its 
acceptance of the refugees.  

On January 29, a long article in the weekend edition of the Newcastle Herald gave an 
overview of the recent events and contextualised the issues nationally and globally. 
This article described the historical background to the refugee flows out of Sudan and 
contextualised the difficulties some of the Sudanese refugees had experienced in 
adapting to life in Newcastle. It also described the changing cultural demographics of 
both Australia and Newcastle, touching upon the role of migrants in maintaining 
economic growth.  

 

Sudanese voices  

Two members of the Sudanese community (one male, one female) were interviewed, 
and their experiences reported in three articles (January 20, 24 and 25). These 
appeared on the same page as descriptive articles reporting on the anti- and pro- 
activities within the Newcastle community. They appeared to be direct attempts to 
humanise the refugees through naming and speech. They were sympathetic portrayals, 
referring explicitly to the hardships experienced and the refugees’ desire to lead a 
normal life and be accepted in their new community.  Experiences of Sudanese 
refugees more generally were described in a further eight articles. Eight articles also 
reported on the responses and views of the Sudanese community, usually presented by 
community spokesperson Simon Parbek or the director of the MRC, Violetta Walsh. 
Both of these spokespeople referred numerous times to the contributions being made 
by the Sudanese refugees and their desire to become part of the Newcastle 
community.  

 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 44 

Letters to the editor 

Four letters referring to the Sudanese community were published over the reporting 
period. Two letters were written by (male) Novocastrian church leaders and two by 
Novocastrian women. All the letters stated their support for the refugees and 
condemned the CCC’s campaign. One refuted the allegations made by the CCC 
against the Sudanese community, while another referred to positive experiences of 
working with the Sudanese refugees.   

 

Opinion pieces 

The first opinion piece appeared in the Newcastle Herald on January 21 (“The gift of 
refuge”). It was a mild condemnation of the anti-immigrant sentiment, but focused 
mainly on describing the historical background of Africa and Sudan to provide some 
context. It called upon those who were attempting to rally sentiment against the 
refugees to consider what the refugees had experienced before arriving in Australia. It 
pointed out that it was to be expected that such traumatised people would have some 
difficulty adapting to their new lives in Newcastle. It was a sympathetic but measured 
piece which attempted to place the Novacastrian incident into a wider context.  

The second piece followed on January 25, by which point the sympathies of the 
Newcastle Herald and most Novocastrians were firmly established as lying with the 
Sudanese community. It described the acceptance and welcome displayed by those 
participating in the pro-refugee events, contrasting this with the minimal support 
garnered by the CCC rally. It also related the experiences of one Sudanese woman 
and her happiness with her new life in Newcastle. This was a congratulatory piece, 
displaying pride in the supportive response demonstrated by the Newcastle 
community in the face of the CCC’s allegations and activities. Another opinion piece 
was published in the same edition, in the Orbit section, which is aimed at younger 
readers (the Newcastle Herald website describes Orbit as “designed for the 
Playstation generation, sending sms messages with one hand, dialing up music from 
an ipod with the other”). The CCC and PYL were mildly ridiculed through the 
contrasting of their tiny number of supporters with those who turned out to support 
the refugees. This piece described the CCC and their supporters as a small 
“unrepresentative bunch of tossers” who need not be taken seriously as a threat to the 
supportive, multicultural majority of Newcastle.  

The final opinion piece was a long article published on January 26 and written by the 
2004 winner of the City of Newcastle Medal. This piece touched on the experiences 
of the Sudanese refugees, but focused on the practical support offered by “ordinary” 
Novocastrians to the Sudanese community. It also contextualised the anti-immigrant 
sentiment, noting the cyclic nature of such debates. This piece called on 
Novocastrians to demonstrate their support in practical ways and to undermine the 
objections of the minority by forging friendships with those newly arrived to 
Newcastle.  
 

CCC material  

A large number of articles published quotes from CCC materials. The quotation 
“Humanitarian aid for locals, not Sudanese gangbangers” was published four times by 
three media outlets (AAP News two days running, Daily Telegraph and Townsville 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 45 

Bulletin) but not by the Newcastle Herald. The Herald was the only outlet to publish 
other quotations from the CCC materials. On January 19, an article quoted from the 
materials, calling for an “isolationist policy rather than letting them [Sudanese] run 
riot in our neighbourhoods…”. On January 20, police refuted allegations in the 
materials that “Sudanese teenagers now roam the streets in … gangs copying the 
African-American gang culture” and that “regular gang attacks now occur … putting 
a dampener on the night life of locals”. The same materials stated that the CCC 
supported “isolated asylum” for Sudanese refugees as “Novocastrians will not be 
dictated to by refugee advocate loonies, universities or the council”. In a January 21 
article, the PYL released a media statement that it would cancel the proposed CCC 
rally (which still went ahead) in the light of growing opposition “to keep our suburbs 
free of violence, freaks and loonies”.  

Following the small CCC rally on January 22, Jim Saleam, a prominent anti-
immigration activist, was quoted in two articles, and mentioned in others. In a Sun 
Herald article on January 23, Dr Saleam blamed the small turnout on Newcastle’s 
mayor, claiming he made a “threat that he would bring a large crowd of people to 
ensure that this meeting did not take place” and consequently people stayed away in 
fear of “mob action” if “the ferals and Trotskyites got loose …”. Dr Saleam repeated 
these accusations in the Newcastle Herald in a January 24 article.  

 

Image of Concerned Citizens Collective 

Over a series of articles the Newcastle Herald conveyed a sense of ineptitude and 
paranoia in their depictions of the CCC and PYL. By linking the CCC to the PYL in 
the first report, and describing a racist incident at Newcastle University involving 
PYL members, the CCC was initially depicted as potentially dangerous and overtly 
racist. This was contrasted with the majority Newcastle community, described as 
“compassionate and welcoming” by the MRC director. Allegations made by the CCC 
against members of the Sudanese community were repeatedly refuted by police and 
denied by church leaders and others working within the community. The continuous 
reporting of these unsubstantiated allegations implied that the CCC was fabricating 
and exaggerating problems to advance its own racist agenda.  

The CCC attempted to soften its image by stating that “the situation in Sudan is 
abhorrent” and that it rejected “hatred of people simply because they are of a different 
race”. Instead, it restated its aims of slowing the threat immigration posed to the 
Australian economy and maintaining the isolation of refugee groups from the wider 
community. In a series of articles published from January 20-24, the CCC laid the 
blame for “refugee problems” on “refugee advocate loonies”, universities, the local 
council, “freaks and loonies”, governments, the business community and “feral bands 
of refugee supporters”. They also accused Newcastle’s mayor of “intimidating people 
from attending” the CCC rally to explain the very small number of attendees. 

On the day of the rally, one article reported on statements published on the PYL 
website, asserting that “patriotic activists” from around Australia were arriving in 
Newcastle “to defend free speech and help Newcastle locals in their fight for freedom 
and local democracy”. Following the rally, which the PYL website proclaimed a 
“shining success”, as reported on January 25, numerous articles referred to the 
miniscule turn-out at the CCC rally and compared it with the much larger numbers of 
Novocastrians who attended the pro-refugee events.  



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 46 

A January 24 article revealed that Dr Saleam, a prominent anti-immigration activist 
making public statements for the CCC, was himself the son of a Greek immigrant, 
highlighting the hypocrisy of the CCC’s activities. A second CCC member was also a 
focus of the media reporting – Stuart McBeth, founder of the PYL. In early reports, 
Mr McBeth refused to comment to the media about either the PYL or the CCC but 
provided statements to the media reiterating the groups’ stance. Four days after the 
rally, the Herald reported that Mr McBeth’s employment with the Salvation Army 
was being reconsidered in the light of his involvement with the CCC and his 
organisational role in the rally. The January 26 article also revealed that Mr McBeth 
had been suspended from his work in 2004 for his role in the PYL campaign against 
foreign students at Newcastle University. An article on January 28 reported that Mr 
McBeth’s employment with the Salvation Army had been terminated, as his activities 
were in direct conflict with the organisation’s ethos. Both articles noted that Mr 
McBeth had failed to comment to the Newcastle Herald despite repeated requests.  

Over the course of the reporting, the CCC, initially viewed as a possible threat, was 
instead portrayed as an inept, hypocritical and somewhat hysterical group, out of 
touch with the majority of both the Newcastle and Australian communities.  

 

Headlines 

Only the first of the articles in the Newcastle Herald used the term “racist” in the 
headline. Other headlines referred to the “immigration debate” or “anti-immigration” 
rally, while a number referred to community support for the Sudanese refugees. Four 
articles contained “Sudan” or “Sudanese” in the headline, while six headlines referred 
to the difficult transition between life in Sudan and in Newcastle.  

 

Coverage outside Newcastle 

The AAP Newswire published two substantial reports on the incident, on January 20 
and 21. The first reported on the CCC campaign and the proposed rally, including a 
quote from anti-immigration activist Jim Saleam. It also quoted Erin Killion, an 
organiser of one of the pro-refugee gatherings, asserting that the majority of 
Novocastrians supported the Sudanese community. Ms Killion did not appear in any 
of the Newcastle Herald articles. The article reported on the links between the CCC 
and the PYL, and referred to the incident at Newcastle University in 2004. The second 
article reported on the NSW Government’s condemnation of the CCC campaign, 
including the Justice Minister’s intention to monitor the group closely. This article 
also made the only reference to Dr Saleam’s 1991 jail sentence for his involvement in 
an attack on an African National Congress representative living in Australia.  

The Daily Telegraph provided the most substantial coverage outside Newcastle. A 
January 21 article reported on the CCC campaign and the counter-campaign by pro-
refugee activists. It also reported that police had rejected the allegations made by the 
CCC against the Sudanese community. A very brief article on January 22 reported 
that the NSW Government had condemned the CCC campaign and that the Justice 
Minister had ordered the group be closely monitored. The final article, on January 28, 
provided extensive coverage of the anti- and pro- campaigns, but focused on the 
dismissal of Stuart McBeth from his employment with the Salvation Army. It also 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 47 

reported that the Human Rights and Equal Opportunity Commission had warned the 
CCC that their activities might breach the Racial Discrimination Act.  

The Sun Herald published a substantial report on January 23, referring to the small 
CCC rally and the larger pro-refugee gatherings. It quoted the contrasting opinions of 
the Newcastle mayor, Sudanese spokesperson Simon Parbek and anti-immigration 
activist Jim Saleam. The Townsville Bulletin published a brief report on January 21 
referring to the CCC campaign, but it made no mention of the proposed rally.  

 

Other issues 

During the reporting period, only two Newcastle Herald articles referring to the 
Sudanese community were not related to the critical incident. The first was a brief 
sport story on January 28, reporting on an upcoming exhibition basketball game 
between members of Newcastle’s Sudanese community. The second article was a 
January 29 report on a police investigation into an alleged sexual assault by Sudanese 
youths. The report made no reference to the ethnic or cultural origins of the victims. It 
noted that Jim Saleam had referred to the alleged assault at the CCC rally on January 
22. This report was located on page 6 of the edition, alongside two analytical pieces, 
one referring to the critical incident and the other to experiences of Sudanese 
teenagers attending a Newcastle high school.  

 

Image of Newcastle community 

The articles over the reporting period portrayed the majority of the Newcastle 
community as being accepting and supportive of the Sudanese community. In the first 
report (January 19), the MRC director described the CCC campaign as reflecting only 
a “small sub-set” within the community, stating that Newcastle had been “extremely 
compassionate and welcoming” toward the refugees. This set the tone for the 
following reports, in which the majority Newcastle community was repeatedly 
described as supportive and inclusive. On January 20, the Herald first reported the 
proposed pro-refugee gatherings being organised in opposition to the CCC rally, 
followed by a January 21 report providing explicit details. The report stated that 
Newcastle’s mayor would be speaking at the “Newcastle Welcome Town” gathering 
organised by the MRC, while the second gathering was described as a “refugees are 
welcome, racists are not” demonstration. The time and location for each gathering 
was reported in the article but only the location of the CCC rally was given. This 
article was entitled “Community rallies behind Sudanese”.  

Following the January 22 rallies, the Herald reported on the substantial turnout at 
both of the pro-refugee gatherings. Three articles referred to the applause and random 
hugging bestowed on a group of Sudanese people who arrived at the first gathering to 
express their thanks. These articles congratulated the Newcastle community for its 
demonstrations of support and welcome, asserting that this was the true face of 
Newcastle. The tiny number of supporters who gathered at the CCC rally were 
dismissed as being out of touch with the views and actions of the majority.   

 

 



Journalism in Multicultural Australia – Case Studies 48 

3. Brawl – Islington Park (reporting period October 23-November 6, 2005)  

Four articles were published in the Newcastle Herald during this period, all reporting 
on an “interracial” brawl in a Newcastle park that occurred on October 20, 2005. The 
first article, published on October 31, reported that Sudanese, Aboriginal and 
Caucasian people were involved but that police had stated the Sudanese men were 
from Sydney, not Newcastle. The MRC director stated that no local Sudanese people 
were involved and that some community members had tried to intervene in the 
altercation. A November 1 article reported that police were seeking community 
assistance to determine the cause of the incident, and were hoping to speak to 
Sudanese elders. This article also stated that Sudanese, Aboriginal and Caucasian 
people were involved in the brawl. A November 4 article reported on the outcome of a 
meeting between Sudanese community elders and Newcastle police. It reported that 
police still did not know what had caused the incident but that the elders had reported 
that no Aboriginal people were involved.  

The final article, on November 5, was a long piece providing an overview of the 
incident and responses from various community members. Leaders from the Sudanese 
community made statements about the need for the refugees to adapt to Australian 
laws, attitudes and cultural differences. The MRC director stated that “our local 
Sudanese are law abiding … They are well aware anything they do can trigger a 
public response”. The Newcastle Ethnic Communities Council president praised both 
the enthusiasm of the refugees in adapting to their new community and the level of 
acceptance offered by the wider Newcastle community.  

 




